Cum realizăm un plan de afaceri de la A la Z?

Cum realizăm un plan de afaceri de la A la Z?

Drumul de la idee la o afacere funcțională este presărat cu multe provocări. Tocmai de aceea, multe idei, oricât de bune sau de îndrăznețe, eșuează încă înainte ca piața liberă și concurențială să le valideze. Statistic, cele mai multe dintre firmele nou apărute pe piață își încheie prematur existența în lipsa unui plan clar de acțiuni pe care să-l urmeze.

Toți acești pași pe care o afacere îi urmează pentru a transforma o idee într-un mecanism functional și eficient sunt definiți într-un plan de afaceri. Dacă respectă structura și este realist, acest plan de afaceri va oferi reperele după care o idee se poate ghida pentru a parcurge drumul către succes.

Un model de plan de afaceri, care poate fi găsit foarte ușor la o simplă căutare în online, nu trebuie sa fie luat de bun si  urmat cuvânt cu cuvânt , ci trebuie studiat si adaptat specificului și mărimii fiecărei afaceri, ca să fie realist și să poată fi implementat. Planul afacerii pe care cineva îl gândește nu este făcut doar pentru a bifa un punct pe o listă sau pentru a impresiona o bancă sau o altă instituție care poate finanța activitatea la început cu multe pagini pline de grafice și cifre colorate. El trebuie să fie o foaie de parcurs realistă și care poate fi urmată punct cu punct.

Structura

Prima componentă a unui plan de afaceri este definirea activității. În câteva fraze, se prezintă denumirea comercială sub care va funcționa afacerea, viziunea de dezvoltare pe un anumit termen, misiunea, care sintetizează ideea afacerii, publicul țintă și elementele de diferențiere față de concurență.

Următorul capitol mare al planului de afaceri este descrierea serviciilor sau a produselor oferite de companie. Din ideile prezentate în această secțiunie trebuie să reiasă foarte clar ce oferă afacerea, cum se realizează produsele sau serviciile, cu ce costuri și cu ce tehnologii de producție (dacă este cazul). O analiză SWAT trebuie să evidențieze, punctele forte, slabiciunile, oportunitățile și amenințările pe care afacerea le are.

Planificarea strategică trebuie să prezinte în planul de afaceri pașii concreți care vor fi urmați pentru lansarea serviciilor sau produselor companiei. În această secțiunie sunt incluse și strategia de marketing și cea de vânzări.

Planificarea financiară

O altă parte important din structura unui plan de afaceri este planificarea financiară. Aceasta trebuie să prezinte fluxurile de numerar și rulajul de care este nevoie pentru ca activitatea să funcționeze în parametri stabiliți. O previziune a profitului și a pierderilor calculate pe o anumită perioadă este iarăși important de prezentat într-un plan financiar de afacere. Planificarea financiară trebuie să cuprindă și o estimare a numărului de clienți pe o anumită perioadă și a volumului de vânzări ce pot fi realizate. Bugetul de înființare și dezvoltare ulterioară a afacerii este cuprins și el într-un plan de afaceri. Asigurarea sumei necesare pentru dezvoltare se poate face din resurse proprii sau din împrumuturi piața oferind mai multe soluții la care un investitor aflat la început de drum poate apela pentru finațarea afacerii. Dacă vrei să dezvolți un business în care crezi și nu ai suficiente resurse, vezi aici ofertele de finantare Next Capital!

Structura unui plan de afaceri se încheie, de obicei, cu prezentarea unui sistem de verificare și evaluare a obiectivelor prezentate în plan. Analizele periodice pot arăta cât de realist este planul și unde/cum se pot îmbunătăți lucrurile.